
UNIVERSITATEA „ALEXANDRU IOAN CUZA” DIN IAȘI 

FACULTATEA DE ISTORIE 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

OPȚIUNI ISTORIOGRAFICE 
 

Serie nouă 
 

Numărul 1 / 2024 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

EDITURA UNIVERSITĂȚII „ALEXANDRU IOAN CUZA” DIN IAȘI 
 

2024



COMITETUL ȘTIINȚIFIC 
 

Lucrețiu Mihailescu-Bîrliba, Laurențiu Rădvan, Mircea-Cristian Ghenghea, Adrian 

Vițalaru (Facultatea de Istorie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași), Mihail 

Băț (Facultatea de Istorie și Filosofie, Universitatea de Stat din Moldova, Chișinău) 

 

 
COMITETUL DE REDACȚIE 

 

Maria-Cristina Ciobanu (redactor șef), Andrei Archiudean, Daniel Cucu, Andrei 

Bordeianu, Bogdan-Ștefan Novac (Facultatea de Istorie, Universitatea „Alexandru 

Ioan Cuza” din Iași) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Adresa (materiale trimise pentru publicare sau altă corespondență): Facultatea de 

Istorie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, B-dul Carol I, Nr.11, 700506 - Iaşi, 

România. 

Telefon: +40758550922 (Comitetul de Redacție); +40(232)201056 (Secretariatul 
 

Facultății de Istorie) 
 

Website: https://optiuni-istoriografice.ro/ 
 

E-mail: optiuni.istoriografice.is@gmail.com 
 

Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate revine 

exclusiv autorilor. 

 

 
Tehnoredactor: Florentina Crucerescu 

 
 
 
 

ISSN 1582 - 2842

about:blank
mailto:is@gmail.com


3  

 

 
 

CUPRINS / SUMMARY 
 

 
 
 
 
 

Lucrețiu-Ion BÎRLIBA 

Cuvânt înainte / Foreword ..................................................................5 
 

ARTICOLE / ARTICLES 

 
Alexandru Dănuț CRĂCIUNAȘ 

Cetatea Șiria – Ascensiune și Decădere 

The Fortress of Șiria – Rise and Fall .......................................................7 
 

Paula TEU 

Noi informații cu privire la prima misiune iezuită din Moldova 

(sfârșitul secolului XVI) 

New informations regarding the first Jesuit mission in Moldavia (late 16th 

century) .............................................................................................25 
 

Emanuel-Pavel URSAN 

Întâiul deceniu de activitate al Facultății de Litere a Universității din 

Iași (1860-1870) 

The first decade of activity of the Faculty of Letters of the University of Iași 

(1860-1870) ......................................................................................51 
 

Vlada CONDREA 

Fondarea „Ministerului Adevărului” Sovietic 

The founding of the Soviet "Ministry of Truth" .....................................65 
 

Daniel CUCU 

Notele  ultimative  sovietice  și  cedarea  Basarabiei   către  URSS 

reflectate în presă (26 iunie-4 iulie 1940) 

The Soviet ultimatums and the cession of Bessarabia to the USSR seen in 

press (June 26th-July 4th 1940) .........................................................77



4  

Andreea BROASCĂ 

Colecțiile de artă românească în timpul comunismului: confiscările 

și constituirea colecțiilor naționale (1948-1978) 

Les collections d’art roumaines pendant le communisme: confiscations et 

constitution de collections nationales (1948-1978) ..............................107 
 

Paula CORPODEAN 

De la Declarația Universală a Drepturilor Omului la actul final de 

la Helsinki.  Aspecte  ale  încălcării  drepturilor  omului  în 

România comunistă 

From the universal declaration of human rights to the Helsinki final act. 

Aspects of human rights violation in communist Romania....................117 
 

Aurel SPÎNU 

Privind spre public. Muzeele în peisajul social-media (studiu de caz: 

Muzeul Național de Istorie a Moldovei) 

Looking to the public. Museums in the social media landscape (case study: 

the National History Museum of Moldova) .........................................139 
 

 
PREZENTĂRI DE CARTE / BOOK REVIEWS 

 
Nicoleta ROMAN, „Deznădăjduită muiere n-au fost ca mine”. Femei, 

onoare      și      păcat      în      Valahia      secolului      al      XIX-lea 

(Cosmina-Emanuela BUTNARIUC) .......................................151 
 

Candace   FLEMING,   Familia   Romanov.   Asasinat,   revoluție   și 

prăbușirea Rusiei Imperiale (Sebastian HAJA) .........................157 
 

David  PRIESTLAND,  Steagul  Roșu.  O  istorie  a  comunismului 

(Marius MURARIU) ...................................................................162 
 

Valeriu CERBA, Adevărul despre agresiunea rusă din Transnistria 

(Nicoleta SVITIC) .......................................................................170 



5  

 
 

CUVÂNT ÎNAINTE 
 
 

 
Revista Opțiuni istoriografice a luat naștere în anul 2000, 

datorită unei inițiative entuziaste a unui grup de studenți ai Facultății 

de Istorie, sprijiniți de profesorii aceleiași Facultăți. După entuziasmul 

inițial a venit (poate prea devreme) o anumită inerție și deși revigorată 

parțial de doctoranzi, revista și-a încetat apariția după 2009, o dată cu 

plecarea acestor doctoranzi către noi îndatoriri, care nu le mai 

permiteau să desfășoare munca de redacție anterioară. 
 

După mai bine de 15 ani, revista capătă o nouă înfățișare, 

datorită altor tineri studenți caracterizați prin același entuziasm. Ea își 

păstrează numele, dar devine Serie nouă, din două motive: primul, 

pentru a marca un nou început, al doilea, pentru că o continuitate după 

un deceniu și jumătate nu s-ar mai fi numit continuitate. Opțiuni 

istoriografice se adresează în primul rând tinerilor pe cale să devină 

istorici, acordând prioritate publicării materialelor studenților din 

toate ciclurile de studii, dar și cercetătorilor aflați la începutul carierei. 

Nu sunt însă excluși seniorii cercetării, care dau, cu siguranță, și mai 

multă greutate științifică publicației. Temele propuse sunt diverse, 

acoperind epoci de la preistorie până la istoria recentă, însă revista 

rămâne deschisă și abordărilor interdisciplinare (utilizarea metodelor 

științelor exacte în arheologie, interferența cu studiile clasice, 

antropologia, geografia etc.). Conducerea Facultății de Istorie nu 

numai că a sprijinit această inițiativă, dar s-a îngrijit ca materialele să 

fie prezentate la un nivel corespunzător pentru tinerii istorici. De altfel, 

unul din dezideratele noii echipe redacționale îl constituie menținerea 

unui standard ridicat al calității articolelor și încercarea de a-l 

îmbunătăți continuu. Însă, pentru toate acestea, trebuie răbdare, 

perseverență, încredere reciprocă și multă, multă putere de muncă. O 

revistă nu se poate realiza fără sacrificii, dar sunt convins că membrii 

redacției sunt deja conștienți de acest lucru. Un alt element care 

trebuie să mențină activitatea revistei îl reprezintă continuitatea și deși 

sistemul Bologna a modificat durata anilor de studii (constituind



6  

una din cauzele încetării apariției revistei), prin efortul conjugat al 

unor generații care au știut să se adapteze schimbărilor, continuitatea 

poate fi asigurată. Altfel, această inițiativă ar rămâne doar o frumoasă 

încercare a unei restitutio eșuate. 
 

Nutresc convingerea că pasiunea pentru istorie poate concentra 

energii și stimula apariția regulată a unei reviste de care studenții 

Facultății de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” au nevoie. 

Urez succes echipei redacționale, tuturor studenților care doresc să 

contribuie cu lucrări și, mai cu seamă, o viață cât mai lungă revistei 

Opțiuni istoriografice! 
 
 
 

Iași, noiembrie 2024                                    Lucrețiu-Ion Bîrliba 
 

Decanul Facultății de Istorie 



77 

Opțiuni istoriografice SN, 1, 2024: 77 - 106 
DOI: 10.47743/OPIS-SN-2024.1.5 

NOTELE ULTIMATIVE SOVIETICE ȘI CEDAREA 
BASARABIEI CĂTRE URSS REFLECTATE ÎN PRESĂ  

(26 IUNIE - 4 IULIE 1940) 

THE SOVIET ULTIMATUMS AND THE CESSION  
OF BESSARABIA TO THE USSR SEEN IN PRESS  

(JUNE 26TH-JULY 4TH 1940) 

Daniel CUCU∗ 

Cuvinte cheie: ultimatum, Uniunea Sovietică, Basarabia, Bucovina, presă, 
cenzură 
Keywords: ultimatum, Soviet Union, Bessarabia, Bukovina, press, censorship 

Rezumat: În vara anului 1940, Uniunea Sovietică a emis două note ultimative, 
prin care a solicitat României să cedeze teritoriul Basarabiei și partea de nord a 
Bucovinei. Aceste note au fost însoțite de o amenințare clară: dacă guvernul de la 
București nu accepta cererile Moscovei în 24 de ore, Armata Roșie urma să le 
ocupe cu forța. În perioada imediat următoare, statul român a executat operațiuni 
de evacuare, tensiunile putând fi resimțite atât în rândul populației românești, 
cât și în rândul liderilor politici. Neliniștile și incertitudinile din acele zile au fost 
resimțite inclusiv în presă, aceasta din urmă reflectând reacțiile diferitelor figuri 
politice și culturale față de ultimatumul sovietic. Reacțiile față de ceea ce se 
petrecea la est de Prut au apărut cu o întârziere mare, și acestea inițial timide, 
fenomen explicabil prin nivelul ridicat de cenzură impus de statul român. Acest 
studiu își propune să analizeze felul în care raptul teritorial a fost prezentat în 
timp real în presă, atât în România cât și în străinătate, pe baza a două eșantioane 
de ziare. 

Abstract: In the summer of 1940, the Soviet Union issued two ultimatums, 
through which demanded that Romania cede the territories of Bessarabia and 
northern Bukovina. These notes were accompanied by a firm warning: should the 
government in Bucharest refuse the concessions in the next 24 hours, the Red 
Army would be sent in to occupy them by force. In the following period, Romania 

 
∗ Student masterand, specializarea: Arhivistică, Facultatea de Istorie, 

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași; e-mail: daniel.cucu232@gmail.com 



Daniel CUCU  

78 

executed evacuation operations, and the tension could be felt both among the 
Romanian population, as well as among the political elites. Such uncertainties 
appeared even in the press, journalists showing the reactions of different political 
figures of the period. But these reactions appeared with a visible delay, and when 
they did, they were rather timid. This phenomenon can be explained by looking 
at the way censorship worked at that time in Interwar Romania. This study aims 
to analyse the way the territorial concessions were presented in press in real time, 
both in Romania as well as abroad, by using 2 sets of newspapers from the period. 

Asupra eșantioanelor de ziare folosite  

Pe parcursul acestui studiu, îmi propun să analizez modul în care 
presa, atât din România, cât și din străinătate, a urmărit în timp real 
aceste evenimente. Astfel, propun două eșantioane de publicații, unul 
ce conține ziare românești, precum și unul cu publicații străine, în 
rândul cărora am putut observa, în perioada evacuării celor două 
teritorii, dar și la puțin timp după, mai multe curente de opinii. Secolul 
XX cunoaște o creștere exponențială a numărului de ziare, putându-se 
regăsi atât publicații oficiale, cât și presă de partid, dar și presă 
independentă. Eșantionul de ziare românești folosit este următorul: 
„România”, „Universul”, „Curentul”, „Bacăul”, „Evenimentul Zilei”, și 
„Timpul”.  

România. Oficiosul Frontului Renașterii Naționale, „România” 
a fost un ziar care a luat ființă în anul 1938, primul număr apărând la 
data de 1 iunie. Directorul său a fost romancierul Cezar Petrescu. 
Publicația a beneficiat de un sprijin substanțial direct din partea 
statului, pentru a avea un tiraj ridicat (apărea zilnic, cu numere 
dedicate atât știrilor din capitală, cât și din provincie). Această poziție 
favorabilă i-a permis să devină un oponent real pentru alte ziare 
importante, precum “Universul lui Stelian Popescu sau „Curentul” lui 
Pamfil Șeicaru. Publicația a dorit să devină o sursă de informare cât 
mai ofertantă, având rubrici diverse, în care scriau multe alte per-
sonalități marcante din punct de vedere cultural al epocii, precum 
Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Tudor Arghezi, Camil Petrescu și 
alții. În rândurile acestui ziar, cultul personalității regelui Carol al 
II-lea apărea în numeroase moduri: la aniversarea Restaurației, la ani-
versările proclamării Constituției din februarie 1938, înființarea FRN, 
înființarea Partidului Națiunii etc. Cu toate acestea, odată cu abdicarea 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

79 

regelui, directorul Cezar Petrescu a decis să servească propagandei 
noului lider, Ion Antonescu, slăvind decizia de a forța abdicarea. Spre 
exemplu, la 6 septembrie 1940, la doar o zi de la abdicare, pe prima 
pagină a ziarului apare editorialul Un neam, un om, o chemare, 
schema de culori a ziarului schimbându-se pe 7 septembrie 19401. 

Universul. Publicație de prestigiu înființată în 1884, 
„Universul” a fost unul dintre cele mai cunoscute ziare românești, cu o 
apariție zilnică, aproape neîntreruptă (cu excepția perioadei 
noiembrie 1916-noiembrie 1918) până în anul 1953. Primul său 
director a fost Luigi Cazzavillan, care a condus redacția până în 1903. 
În perioada interbelică, ziarul se bucura de un succes foarte mare, mai 
ales având în vedere faptul că apărea dimineața, spre deosebire de alte 
ziare care apăreau după-amiaza, precum și datorită tirajului mare. La 
momentul 1940, numele „Universul” era deja unul care inspira încre-
dere, ce avea rubrici diverse, orientarea sa fiind una de 
centru-dreapta2. În funcția de director a fost numit, până în 1943, 
Stelian Popescu, iar după naționalizarea ziarului în 1948, ziarul a fost 
condus de un „comitet de direcție”. În iulie 1953, ziarul este desființat, 
„moștenitorul” acestuia fiind „Informația Bucureștiului” până în 1989, 
care ia ființă și activează în același sediu.  

Curentul. Un alt ziar cunoscut în perioada interbelică, 
„Curentul” a apărut în 1928, fiind fondat și condus de Pamfil Șeicaru. 
Un jurnalist dur în analize, el era cunoscut pentru campaniile agresive 
purtate în paginile ziarului său împotriva diferitelor societăți indus-
triale, bancare, comerciale, care se foloseau de mijloacele financiare 
pentru a reduce la tăcere alte ziare. Redacția a reușit să devină una 
modernă, cu un palat al redacției impresionant, Alina Alexe 
suspectând că tocmai din astfel de surse de venit ar fi reușit acest 
lucru3. Cunoscută rămâne, în perioadă, vorba „șantajul și etajul” care 
a fost atribuită redacției „Curentul”, în special datorită sediului 

 
1 Călin Hentea, Enciclopedia propagandei românești, 1848-2009: Istorie, 

persuasiune și manipulare politică, București, Adevărul Holdin, 2012, p. 464-465. 
2 Alina Alexe, „Presa interbelică românească”, în Gândul, an III, nr. 703, 16 

august 2003, p. 15. 
3 Ibidem. 



Daniel CUCU  

80 

impunător de pe strada Eforie din București4. Șeicaru a devenit chiar 
deputat în perioada 1932-1938. Tirajul ziarului a fost unul mare, la 
nivel național, apărând în fiecare zi. În contextul anului 1940, 
„Curentul” este numit chiar de către alte publicații contemporane ca o 
portavoce a extremei drepte românești, ajungându-se chiar la a fi 
numit „cel mai pro-nazist ziar din România”5 de către „The 
Washington Post”. 

Bacăul. Un ziar local, cu apariții sporadice în peisajul presei 
românești, „Bacăul” a apărut prima dată în mai 1876, activând până în 
decembrie în același an. Apariția sa este reluată în mai multe perioade: 
între 12 martie 1880-1883, respectiv 1-23 ianuarie 1888, ziarul amin-
tește apropierea față de partidul liberal chiar în subtitlu. O nouă 
apariție săptămânală a avut loc între 13 noiembrie 1905 și 2 iulie 1906, 
fiind proprietatea lui Nicolae Donici. Între 27 aprilie 1924 și 31 
ianuarie 1944, „Bacăul” reapare în fiecare duminică. În 1940, în funcția 
de director se afla Ioan Nicolau.  

Evenimentul Zilei. Un ziar „tânăr”, în al doilea an de activitate 
în 1940, „Evenimentul Zilei” s-a diferențiat de celelalte prin apariția în 
două numere pe zi, unul apărând dimineața, iar al doilea, la ora 18, 
seara. Până la momentul anului 1940, ziarul era condus de un colectiv 
de redacție, neexistând o mențiune în paginile sale a unui 
redactor-șef6.  

Timpul. Un nume cu o vechime impresionantă, acesta a apărut 
pentru prima dată în 1876. A avut o evoluție marcată de diferite fuziuni 
și desprinderi de alte redacții: în perioada 18 martie 1885 - 29 martie 
1892, fuzionează cu ziarul „Binele Public”, publicația schimbându-și 
numele în „România”7. Reapare la 13 noiembrie 1889, iar în decembrie 
1900 fuzionează cu ziarul „Constituționalul”. În 1937, „Timpul” 
reapare, sub forma unei noi serii a ziarului, fiind înființat de data 

 
4 Ibidem. 
5 Dorin Dușiac, 28 iunie 1940. Ocupația Basarabiei și a Bucovinei de Nord de 

către URSS reflectată în presa internațională, selecție și traducere de Dorin Dușiac, 
prefață de Oleg Serebrian, Chișinău, Cartier Istoric, 2021, p. 176. 

6 A se vedea Evenimentul Zilei, an I, nr. 1, 16 martie 1939. 
7 A nu se confunda cu România, ziarul condus de Cezar Petrescu, ziarul din 

perioada interbelică. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

81 

aceasta de Grigore Gafencu8. În 1940, ziarul îl avea ca prim redactor 
pe Mircea Grigorescu, iar paginile acestuia sunt, asemănător cu 
„România”, dominate de știri despre Rege, diferitele activități ale FRN, 
discursuri ale parlamentarilor etc. 

În ceea ce privește ziarele străine folosite, volumul de articole de 
presă din străinătate traduse și adunate de Dorin Dușiac a contribuit 
decisiv la întocmirea acestui eșantion. Autorul volumului a colectat și 
tradus articole din diferite publicații regăsite la Biblioteca Națională a 
Franței din Paris, respectiv la Biblioteca „La Contemporaine”, a 
Universității Paris 10 din Nanterre. Alături de acestea, a redactat și 
scurte prezentări ale ziarelor găsite. Prin adunarea acestor mărturii 
din trecut, precum și prin aceste descrieri9, se pot aduce contribuții 
foarte importante asupra subiectului de față. Pentru a verifica (unde 
s-a putut) validitatea traducerilor, am căutat și originalele, eforturile 
dând roade, până la momentul scrierii acestui studiu, în cazurile 
ziarelor „L’Écho d’Alger”, respectiv „Le Petit Parisien”. Ziarele străine 
folosite în acest studiu sunt: „Le Devoir”, „Le Petit Parisien”, „The 
Washington Post”, „La Dépêche”, „la Vanguardia Española”, „L’Écho 
d’Alger”, „The New York Times”, „L’Osservatore Romano”, „Pravda”, 
„Izvestia”, și „l’Humanité”. 

Perioada acoperită începe de la numărul din ziua primei note 
ultimative (27 iunie 1940), și se încheie la momentul închiderii noii 
frontiere (4 iulie 1940). De asemenea, în multe cazuri, textele privind 
Basarabia ce apar în aceste publicații se „suprapun”, ele constând pre-
dominant din comunicate de presă ale guvernului, și mai puțin în ceea 
ce privește analize ale redacției sau puncte de vedere ale jurnaliștilor. 
Se poate observa faptul că dimensiunea acestui eșantion este mult mai 
mic față de cel de presă străină, aspect ce indică o anume restrângere 
a vieții jurnalistice în România. 

 
8 Vezi Timpul, an 1, nr. 1, p. 1, 7 mai 1937. 
9 Se găsesc în Dorin Dușiac, op. cit., p. 509-517. 



Daniel CUCU  

82 

Un scurt survol asupra libertății de exprimare  
în România Interbelică 

După Marian Petcu, putem înțelege prin cenzură „actul oricărei 
entități politice, religioase, militare ori administrative de a condiționa 
exprimarea/difuzarea de informații, opinii, idei, [...], pe care publicul 
are dreptul să le cunoască, în funcție de valorile pe care aceasta 
înțelege să le protejeze la un moment dat”10. Tot el clasifică practicile 
de cenzură în două mari categorii: cenzura preventivă11, respectiv 
cenzura a posteriori12. Tot acesta propune ideea existenței, în orice 
societate, a binomului „Putere13- Cultură14”, cele două aflându-se 
într-un raport diferit în funcție de țară și de perioada adusă în 
discuție15. 

 
10 Marian Petcu, Puterea și cultura – o istorie a cenzurii, cuvânt înainte de Mihai 

Coman, Iași, Polirom, 1999, p. 12. 
11 Ibidem, p. 13. Aceasta se aplica în timpul producerii unui bun cultural (carte, 

articol jurnalistic etc.). A fost instituționalizată, la început, sub forma privilegiilor, 
licențelor și a brevetelor. Sistemul privilegiilor implică faptul că există un raport clar 
stabilit între autorități și cel ce solicita o astfel de autorizație, sub forma subordonării 
celui din urmă față de cel dintâi. Prin sistemul brevetelor, autoritatea putea limita 
numărul de entități/persoane care pot produce și difuza informații, opinii sau alte 
creații, astfel încât controlul devenea unul mult mai facil.  

12 Ibidem, p. 14-15. Se realiza în urma creării produselor culturale. Controlul se 
justifica prin verificarea modului în care au fost implementate indicațiile Puterii. În 
cazul ziarelor, redacțiile trimiteau un număr de exemplare la comisariatele de poliție 
sau alte instituții specializate pe controlul informației. Această modalitate de a 
cenzura informațiile a fost una mai larg răspândită. De regulă, conform lui Petcu, 
cenzura se realiza printr-un sistem de sancțiuni în crescendo: avertismentul (o 
somație a autorităților către creator, prin care se încerca impunerea prevederilor 
prin intimidare sau aplicarea următoarelor sancțiuni), suspendarea (în cazul în care 
creatorul ignora avertismentul, Puterea poate interzice publicarea, fie pe o perioadă 
determinată, fie nedeterminată. Creatorul poate negocia cu autoritățile ridicarea 
suspendării) și suprimarea (dacă jurnalistul/creatorul refuza în continuare să se 
conformeze, Puterea poate impune scoaterea definitivă a bunului cultural – în acest 
caz, a ziarului – de pe piață, în toate formele sale. În acest caz, nu se mai putea reveni 
asupra deciziei. 

13 Puterea (cu majusculă) reprezintă, conform lui Petcu, statul, cu toate instituțiile 
sale, inclusiv cele de forță.  

14 În cazul Culturii, Petcu se referă în general la creatorii de „bunuri culturale” 
(indiferent că este vorba de artă plastică, literatură sau texte non-literare), în special 
fiind vorba aici de presă și jurnaliști.  

15 Situația ideală este aceea de echilibru între stat și presă, între Putere și Cultură. 
Cele două se influențează reciproc: spre exemplu, în cazul unei societăți democratice, 
Puterea și Cultura se află, ideal vorbind, pe poziții de egalitate; într-un astfel de 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

83 

În cazul României interbelice, dreptul la liberă exprimare 
(inclusiv în cazul presei) a avut parte de un drum anevoios. Constituția 
din 1923 garanta, prin articolul 25, libertatea de exprimare, „fiecare 
fiind răspunzător de abuzul acestor libertăți în cazurile determinate 
prin Codicele penal”. Tot conform acestui articol, cenzura nu este tole-
rată („Nici cenzura, nici o altă măsură preventivă [...] nu se va putea 
înființa.”16, „Presa nu va fi pusă niciodată sub regimul avertismentelor. 
Nici un ziar sau publicațiuni nu va putea fi suspendat sau suprimat”17). 
În ciuda acestei libertăți a presei acordată de statul român, și deși nu 
a fost actualizată legea presei, de-a lungul perioadei interbelice a fost 
instaurată constant starea de asediu. Vorbim, astfel, de o supunere a 
presei în fața autorităților18. 

Februarie 1938 a adus în România o nouă constituție, prin care 
libertatea de exprimare apare afectată profund. Conform articolului 7, 
cetățenii României nu au dreptul de a exprima opinii împotriva ordinii 
instaurate: „Nu este îngăduit nici unui român a propovădui prin viu 
grai sau în scris schimbarea formei de guvernământ a Statului, 
împărțirea ori distribuirea averii altora, scutirea de impozite ori lupta 
de clasă”19. Pe de o parte, românii se bucurau de drepturi și libertăți 
numeroase (art. 10): libertatea conștiinței, libertatea muncii, a învăță-
mântului, libertatea presei, a întrunirilor20; tema libertății de 

 
raport avem, pe de o parte, o presă independentă, precum și reprezentări culturale 
diverse (care pot inclusiv satiriza Puterea) și, pe de altă parte, un stat care respectă 
drepturile cetățenilor, care este sancționat de cea dintâi în cazul oricărei abateri. 
Raportul de subordonare a Culturii față de Putere apare în cazul regimurilor 
autoritare, respectiv totalitare: în astfel de contexte, Cultura (care include și presa) 
este subordonată Puterii, cea dintâi existând pentru a o sluji pe cea din urmă. Presa, 
în acest caz, este fie subordonată unei autorități centrale pe deplin, sau este în 
procesul unei astfel de orientări. 

16 Marian Petcu, op. cit., p. 172. 
17 Gh. Sbârnă (coord.), Constituțiile României. Studii, Târgoviște, Editura Cetatea 

de Scaun, 2012, p. 171-172. 
18 Marian Petcu, op. cit., p. 130. Tot conform lui Petcu, guvernele României 

interbelice au introdus o adevărată avalanșă de decrete de introducere a stării de 
asediu, fie la nivel regional, fie chiar la nivel național; starea de asediu a fost 
decretată în 1919, 1920, 1921, 1924, 1925, 1927, 1928, 1929, 1930, 1933, 1934, 1935, 
1936, 1938. Astfel, pentru perioade îndelungate, presa s-a aflat foarte des în atenția 
autorităților.  

19 Gh. Sbârnă (coord.), op. cit., p. 193. 
20 Ibidem. 



Daniel CUCU  

84 

exprimare este abordată și în articolul 22 al acestei constituții, prin 
care sunt garantate libertatea „de a comunica și publica ideile și 
opiniunile sale, prin grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin 
orice alte mijloace”21, persoana regelui fiind, însă, conform articolului 
44, inviolabilă22.  

Conform lui Marian Petcu, la doar câteva zile de la adoptarea noii 
constituții, regele semna o nouă lege, prin care se stabileau pedepse 
foarte aspre, pentru infracțiuni precum cele de „crimă contra per-
soanei”, „crimă contra proprietății”, „crimă contra siguranței statului” 
etc. La 11 martie, este înființată Direcția Generală a Presei și a Pro-
pagandei, pe lângă Consiliul de miniștri, cu scopul de a conduce și 
supraveghea Oficiul Național de Turism, Societatea Română de Radio, 
Direcția Presei, respectiv Societatea RADOR23. 

Seria de decrete care vizau presa a continuat, pe 13 aprilie 1938 
fiind adoptat „Decretul-lege pentru controlul mijloacelor de existență 
a publicațiilor periodice”24, care susținea mai multe măsuri cu scopul 
de a reduce libertatea presei. Președintele Consiliului de Miniștri a 
redactat un referat, prin care susținea acest decret-lege, și atrăgea 
atenția cu privire la unele publicații, declarând că presa de opinie se 
transforma în presă de influență, opinia publică fiind astfel alterată25. 
În consecință, finanțarea agențiilor de presă de către străini devine un 
lucru indezirabil, lor fiindu-le limitat dreptul de a deține astfel de 
publicații, tribunalele fiind nevoite totodată să dețină registre de 
periodice26. De facto, odată cu instaurarea regimului de mână forte al 
regelui Carol al II-lea, presa a fost subordonată, treptat, autorităților.  

Pe 3 mai 1938, printr-un decret-lege, Direcția Generală a Presei 
și Propagandei a fost trecută din subordinea premierului în cea a 
ministrului de interne, pe motivul subordonării de facto a deciziilor 

 
21 Ibidem, p. 196 
22 Ibidem, p. 200. 
23 Marian Petcu, op. cit., p. 139; Decret Regal nr. 1147, în „Monitorul Oficial”, an 

CVI, nr. 58, p. 2. 
24 “Decretul-lege pentru controlul mijloacelor de existență a publicațiilor 

periodice”, în Monitorul Oficial, an CVI, nr. 86, 13 aprilie 1938, p. 2-4. 
25 Marian Petcu, op. cit., p. 139. 
26 Ibidem. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

85 

acestei instituții față de cele ale ministrului de interne27. Astfel, 
Armand Călinescu devine, din acel moment până în iulie 1938, 
„stăpân” peste presă28. În iulie 1938, tot printr-un decret-lege, Direcția 
a intrat în subordinea Ministerului Afacerilor Străine. 

Presa a continuat să se afle în atenția autorităților prin mai multe 
reglementări, în ciuda controlului din ce în ce mai înăsprit până în acel 
moment. Conform reglementărilor în vigoare, cenzura interzicea 
presei să publice comentarii defavorabile față de oamenii de stat 
străini sau față de politica externă a României. În legătură cu nego-
cierile politico-militare, ziarelor le era permis doar publicarea comu-
nicatelor oficiale29.  

Numai din exemplele prezentate anterior, putem observa o 
creștere constantă a interesului autorităților cu privire la controlarea 
opiniei publice românești. Astfel, nici un ziar nu putea publica articole 
care ar fi putut afecta imaginea conturată de guvern. Totodată, aceste 
măsuri au dus tocmai la împuținarea numărului de ziare în circulație, 
ceea ce explică dimensiunea redusă a eșantionului de presă românească 
utilizat30.  

 
27 Decret nr. 1689, în „Monitorul Oficial”, an CVI, nr. 101, p. 2. 
28 În jurnalul său, Armand Călinescu notează la 30 mai diferitele măsuri luate 

prin Direcțiunea Presei pentru a controla diverși jurnaliști. Deși laconice, în stilul 
specific al politicianului, aceste mențiuni sunt relevante pentru a înțelege felul în 
care statul încerca să controleze presa; este vorba de mită – „Calmarea Șeicaru. Dat 
bani.” (Armand Călinescu, Însemnări politice – 1916-1939, ediție îngrijită și prefață 
de Al. Gh. Savu, București, Humanitas, 1990, p. 391.) –, crearea de jurnale 
cinematografice, prin care să se răspândească propaganda carlistă spre populație –
„Jurnal cinematografic. Modificări de lege. Noi detalii pentru a face mai simplu” 
(Ibidem) –, dar și ridicarea de privilegii – „Nu privilegii ca la «Universul»” (Ibidem); 
„II. Propaganda: 1. Ziarul. Vom vedea cum merge și vom îndruma” (Ibidem, p. 393).  

29 Marian Petcu, op. cit., p. 140. 
30 Pe parcursul cercetărilor întreprinse cu ocazia redactării lucrării de licență, am 

constatat faptul că, cel puțin în Colecției de periodice a Bibliotecii Centrale 
Universitare „Mihai Eminescu” din Iași, un număr foarte mare din publicațiile dispo-
nibile își încheie brusc activitatea în jurul anului 1939. Acest lucru nu exclude, însă, 
posibilitatea ca în colecțiile altor biblioteci/instituții să se poată identifica și alte 
publicații care acoperă perioada stabilită.  



Daniel CUCU  

86 

În fața ultimatumului. Pierderea Basarabiei  
și a nordului Bucovinei reflectate în presă 

În cazul raptului teritorial din iunie 1940, acest aspect a fost unul 
vizibil. Aparatul cenzurii a fost forjat la maxim pentru a încerca, în 
primul rând, să se ascundă momentul tensionat din ziua de 27 iunie 
(când cele două note ultimative au fost discutate în cadrul consiliului 
de coroană), sau măcar să amâne publicarea veștilor cu privire la 
situația drastică în care se afla statul român. Totodată, limitarea presei 
la a publica doar comunicate oficiale cu privire la negocierile 
politico-militare a permis autorităților să nu prezinte inițial situația 
sumbră a trupelor românești aflate în retragere.  

În ciuda faptului că statul român era subiectul discuției, putem 
observa, după cum am menționat anterior, un decalaj semnificativ în 
ceea ce privește furnizarea de informații și interpretarea informațiilor 
transmise. Acest aspect poate trece neobservat la prima vedere. De 
altfel, prima publicație pe care am putut să o identific în care se anunță 
sosirea unui ultimatum din partea Moscovei nu este una românească, 
ci este vorba de „Le Devoir”, ziarul publicând știrea chiar în numărul 
din 27 iunie. Publicația își obține informațiile cu privire la acest 
moment prin contactele jurnaliștilor din cercurile diplomatice din 
România, și anunță, totuși eronat, faptul că sovieticii ar fi cerut, pe 
lângă Basarabia și nordul Bucovinei, inclusiv „concesionarea bazelor 
feroviare la Constanța și în anumite porturi de pe Dunăre”31. 

În ziua următoare, pe 28 iunie, numărul de apariții în presa 
străină a evenimentului începe să crească exponențial: de la „Le 
Devoir”, și alte ziare faimoase precum „Le Petit Parisien” sau „The 
Washington Post” acordă notei ultimative sovietice spațiu chiar pe 
primele pagini. Din acestea reiese, în general, ideea unui accept tacit 
al Germaniei cu privire la mutarea sovietică înspre Balcani.  

 
31 Dorin Dușiac, op. cit., p. 9. De altfel, astfel de erori apar foarte mult în primele 

zile analizate, ceea ce evidențiază panica şi confuzia stârnită inițial, odată cu seara 
de 26 spre 27 iunie. În presa străină, pretențiile sovietice sunt neclare, unele ziare 
sugerând că Moscova ar fi cerut şi baze navale la Marea Neagră pe teritoriul național, 
la alte presupuse cerințe mai mari, ajungând chiar şi la stânga Prutului. Astfel de 
zvonuri au fost dezmințite în zilele următoare de presa românească, prin diferite 
comunicate de presă.  



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

87 

„Le Devoir” atrage atenția cu privire la consecințele pretențiilor 
teritoriale sovietice, existând chiar amenințarea ca Marea Neagră să 
devină „Mare Rusească”32. Presiunea Moscovei a dus la inacțiunea 
tuturor celorlalte state cu deschidere la aceasta, state precum Turcia 
văzându-se, de asemenea, amenințate: 

„Atenția se concentrează asupra celor întâmplate în Balcani, din 
moment ce Rusia a pus România la zid, rupându-i bucăți mari din teritoriul 
său de după 1919; acest lucru suscită jindul națiunilor vecine și trezește 
îngrijorare în Turcia, care nu mai poate conta pe Anglia de vreme ce Ankara 
[...] a cedat și s-a lăsat antrenată în jocul Moscovei.”33. 

Vestea ultimatumului apare târziu în presa românească, decalaj 
scos în evidență de ziare din străinătate precum „Le Petit Parisien”, 
chiar din numărul din 28 iunie: deși ziarele străine publică, multe 
dintre ele chiar pe primele pagini, știrea sosirii ultimatumului sovietic 
la București, presa română refuză să publice vreo veste: „Les journaux 
du soir, sous des manchettes énormes, annoncent l’événement et 
soulignent le fait que les journaux roumains ne publient pas la 
nouvelle”34. Tot în această zi, în Timpul regăsim reportaje asupra 
vizitei regelui Carol al II-lea la „Pavilionul Cărții și Expoziția 
Vânătoarei”35, precum și asupra noilor adeziuni în nou formatul Partid 
al Națiunii36. 

În cazul ziarului „România”, acesta publică primele vești abia pe 
29 iunie 1940, când armata română era deja în plină evacuare. Tot în 
acea zi sunt publicate și deciziile Consiliului de Coroană37, prin care 
guvernul român solicita Moscovei să stabilească ora și data pentru a 
iniția negocieri diplomatice în scopul rezolvării diferendului. Tot în 
același număr, un alt articol vorbește despre cererile sovietice cu multă 

 
32 Ibidem, p. 18. 
33 Ibidem. 
34 “L’ultimatum de Moscou á la Roumanie”, în Le Petit Parisien, an 65, nr. 23 129, 

28 iunie 1940, p. 2. 
35 „M. S. Regele a vizitat Pavilionu Cărți și Expoziția Vânătoarei”, în Timpul, an 

IV, nr. 1133, 28 iunie 1940, p. 1. 
36 „Mărturisiri de credință și adeziune față de Partidul Națiunii”, în Timpul, an 

IV, nr. 1133, 28 iunie 1940, p. 3. 
37 „Hotărârile Consiliului de Coroană”, în România, an III, nr. 748, 29 iunie 1940, 

p. 1. 



Daniel CUCU  

88 

durere, România nefiind evitată de dezastrele ce străbăteau conti-
nentul: „Cutremuratele vremi abătute asupra Europei nu ne-au ocolit. 
Nu ne cruță. Nota remisă de guvernul URSS ne-a pus în fața unei aspre 
realități, pe care neamul nostru n-o trăiește întâia oară. Hotărâta 
voință de a ne păstra în afară de sângeratele tragedii ale lumii cere o 
neînduplecată vamă”38. Articole cu abordare similară regăsim și în 
cazul ziarului „Timpul”39. 

Un ton similar identificăm și în cazul ziarului „Universul”, care 
prezintă venirea ultimatumului tot în ziua de 29 iunie, însă se poate 
observa poziția mai degrabă neutră a celor din urmă față de oficiosul 
Partidului Națiunii. Se încearcă, de asemenea, imaginii unei evacuări 
calme, fără incidente40, cele care însă apar sunt trecute cu vederea 
rapid: „Pe unele direcțiuni, elementele rapide ale forțelor URSS, depă-
șind ritmul de evacuare convenit, au întrecut trupele noastre în retra-
gere, dând naștere la incidente locale”41. Totodată, ziarul „Timpul” 
atrage atenția tot asupra acestei catastrofe, România fiind atrasă în 
conflict deși „Am stat deoparte, de la începutul războiului, și am căutat 
printr-o politică de înțelepciune și cumpătare, să ferim țara noastră de 
urgia focului”42. 

În timp ce „România” conține articole în care doar se deplânge 
pierderea teritorială, ziarul „Universul” anunță explicit, pe lângă 
comunicatul oficial, modul în care ultimatumul a fost transmis 
ministrului român în URSS: seara, la ora 22, cel mai probabil pentru a 
crea cât mai multă confuzie în cadrul aparatului de stat. 

În același timp, toate ziarele românești, indiferent de afiliere, 
transmit același apel la calm și la solidaritate în jurul regelui în fața 
acestei catastrofe43. 

 
38 „Trăirea ceasului e în noi”, în România, an III, nr. 748, 29 iunie 1940, p. 1. 
39 A se vedea, de exemplu, editorialul “Jertfa României”, în Timpul, an IV, nr. 

1135, 30 iunie 1940, p. 1. 
40 „Evacuarea Autorităților și populației civile. Comunicatul ministrului de 

interne”, în Universul, an 57, nr. 179, 29 iunie 1940, p. 1. 
41 „Cum decurg operațiunile de retragere a trupelor din Bucovina și Basarabia”, 

în Universul, an 57, nr. 179, 29 iunie 1940, p. 1. 
42 „Jertfa României”, în Timpul, an IV, nr. 1135, 30 iunie 1940, p. 1; „Trăirea 

ceasului e în noi”, în România, an III, nr. 748, 29 iunie 1940, p. 1. 
43 Vezi, în acest sens: „Jertfa României”, în Timpul, an IV, nr. 1135, 30 iunie 1940, 

p. 1.  



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

89 

La suprafață, ziarele care mai activau în iunie 1940 în România 
prezintă situația de la stânga Prutului ca fiind sub control, trupele 
române și sovietice urmând programul de evacuare pentru fiecare zi 
într-un ritm normal.  

În timp ce jurnaliștii români păstrează la acel moment imaginea 
unei evacuări realizate „conform planului și fără incidente”, presa 
străină scoate constant în evidență incidentele create de Armata Roșie: 
la data de 29 iunie, „Le Devoir” și „The Washington Post”44 raportează 
mai multe astfel de incidente, unele unități sovietice mecanizate depă-
șind frontiera teritoriilor cedate și pătrunzând adânc în interiorul 
graniței nou stabilită. După ocuparea orașului Cernăuți, unele unități 
ar fi încercat chiar să se îndrepte spre Dorohoi, oraș ce trebuia să 
rămână sub administrația românească45. Mai mult, autoritățile sovie-
tice l-ar fi arestat temporar pe rezidentul regal din Cernăuți, Gheorghe 
Flondor, incident menționat doar în numărul din 1 iulie al ziarului 
„Curentul” în cazul presei românești. Conform ziarului „La Dépêche”, 
toate acțiunile realizate de Moscova duc spre o singură idee: URSS 
„intenționează să recucerească teritoriile pe care Rusia țaristă le 
poseda înainte de război”46, susținându-se că aceste interese sovietice 
par a se apropia foarte tare de interesele germane. 

Cercurile politice, conform jurnaliștilor „L’Écho d’Alger”, 
comparau în epocă situația României din 1940 cu cea a Cehoslovaciei 
în 1938. Astfel, oamenii priveau cu interes evoluția situației României, 
dar și evoluția pretențiilor Ungariei și Bulgariei47. Totodată, publicația 
franceză anunță faptul că Iugoslavia, pe de o parte stat aliat al 
României la acel moment, pe de altă parte fără obligații față de situația 
României, „privește situația în calitate de simplu observator”48. 

 
44 Dorin Dușiac, op. cit., p. 84. 
45 Ibidem, p. 70. Conform unei note de subsol din lucrarea sa, Dușiac afirmă 

faptul că, deși sovieticii s-ar fi retras din Dorohoi, ei nu s-ar fi întors la linia de 
demarcație stabilită prin nota ultimativă, ci s-ar fi oprit tot în interiorul Vechiului 
Regat, pe teritorii care aparțineau României chiar și înainte de 1914. Tot în acest fel, 
România va pierde orașul Herța (vezi nota 14). 

46 Ibidem, p. 96. 
47 Ibidem, p. 62. 
48 Ibidem, p. 63. 



Daniel CUCU  

90 

Pretențiile sovietice față de România sunt privite drept „o primă 
fază a acțiunii URSS în Balcani”, în timp ce sunt făcute remarci cu 
privire la pasivitatea populației din România: „Populația românească 
ignoră încă teribila decizie la care va fi supusă”49. Această idee a unui 
nou avans rusesc (acum sovietic) spre Balcani apare și în „La 
Dépêche”, aceștia din urmă susținând că solicitarea nordului 
Bucovinei avea sens, întrucât Bucovina „a fost întotdeauna o cale 
minunată de pătrundere spre sud”50. Pe lângă acest aspect, multe 
medii guvernamentale ale epocii văd în aceste pretenții ale Moscovei 
doar un prim pas în dorința sovieticilor de a-și impune interesele în 
peninsula Balcanică51. De asemenea, din „L’Écho d’Alger”, aflăm 
faptul că Wilhelm Fabricius, ambasadorul german în România, a fost 
chemat la Viena, pentru a se consulta cu Ribbentrop52. 

În cazul ziarului „Bacăul”, o publicație locală, în numerele din 
zilele de 27 și 28 iunie, nu este menționată nicio știre cu privire la 
faptul că Molotov înmânase ministrului român la Moscova o notă ulti-
mativă. De altfel, numărul din 27 iunie este dominat de știri cu privire 
la statele Axei și la preluarea conducerii Partidului Națiunii de către 
regele Carol al II-lea. În răspunsul la osanalele primite cu această 
ocazie, regele a rostit un scurt discurs, în care vorbea despre ridicarea 
României la „o fază hotărâtoare pentru națiunea română” 53. În cazul 
ziarului „România”, dar și în cazul publicației „Timpul”, numerele din 
1 iulie sunt pline de articole cu rol mobilizator pentru populație. Statul 
apare în aceste articole ca renunțând la o parte mică din teritoriu și 
populație pentru a salva întregul: „...ne-am supus unei smulgeri 

 
49 Ibidem. Foarte probabil că această pasivitate constatată de L’Écho d’Alger ar fi 

fost cauzată de lipsa de informații în presa românească din perioadă. Deci, o astfel 
de veste, care în mod normal ar fi apărut ca o tragedie pentru românul de rând, pare 
a stârni indiferență inclusiv în rândul populației. După cum am putut constata în 
presa românească, primele informații concrete apar, în linii generale, abia în 
numerele din 29 iunie, unde sunt publicate comunicate oficiale (cu excepția unor 
ziare care publică și articole în care jelesc situația creată la stânga Prutului). 

50 Ibidem, p. 101-102. 
51 Ibidem. 
52 Ibidem, p. 64. 
53 „Solemnitatea de la Palatul Regal – cuvântarea Majestății Sale Regelui. 

Discursul Rostit de d. Consilier Regal Gheorghe Tătărăscu, Președintele Consiliului 
de Miniștri”, în Bacăul, an XVIII, nr. 1160, 27 iunie 1940, p. 1. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

91 

pentru a salva trei sferturi de trup. Judecata viitorului în cunoașterea 
deplină a împrejurărilor va dovedi dacă era altceva de ales.”54. 

Însă această liniște nu a fost una totală. În ciuda tentativelor de 
reducere la tăcere a ziariștilor, unii au încercat să atragă atenția, prin 
folosirea unui limbaj subtil, asupra neregulilor din timpul evacuării, 
unele nereguli chiar grave. La 1 iulie, în ziarul „Universul”, apare un 
editorial semnat de I. Lugoșianu55 care transmite indirect faptul că 
existau nereguli în ceea ce privește procesul dublu de eva-
cuare-ocupare; paragraful următor este relevant în acest sens, 
subtextul acestuia sugerând o anume îndoială cu privire la adevărul 
transmis de autoritățile române: 

„[...] E bine că ni se spune adevărul. Cei care-l știu sunt datori să ni-l 
spue, din timp și întreg; cei care-l află trebuie să-l primească cu sânge rece, 
oricât ar fi de aspru. [...] Dacă trupele sovietice nu respectă linia de 
demarcație, să ni se spue; dacă focul pârjolește ori jaful sărăcește satele 
românești sau dacă se varsă sânge nevinovat să ni se spue. Acest popor va 
găsi de la sine, dacă știe adevărul, reacțiunea cuvenită în răbdarea lui 
încercată, în speranța lui neistovită, în simțul său de disciplină consimțită și 
în împotrivirea lui bărbătească. Singură ascunderea sau necunoașterea 
adevărului creează panica și alarmismul, care frâng moralul unui popor și al 
unei armate”56. 

Dacă unele ziare precum „Universul” se rezumă la „semnale de 
alarmă” mai subtile, altele precum „Curentul” critică nu abordarea 
autorităților, ci faptele sovieticilor. Sugestive sunt titlurile articolelor 
prezente în numărul din 1 iulie: „În Basarabia și nordul Bucovinei tru-
pele rusești comit acte samavolnice”57, „Arestări, maltratări și încăl-
carea liniilor de demarcație”58, „SE TRECE LINIA DE DEMAR-
CAȚIE”59, „ARESTĂRI, ARESTĂRI”60. Totodată, prin rețelele de 

 
54 „Am rămas mai puțini, dar nu mai slabi”, în România, anul III, nr. 750, 1 iulie 

1940, p. 1. 
55 I. Lugoșianu, „În fața Dramei”, în Universul, anul 57, nr. 179, p. 1. 
56 Ibidem. 
57 Pamfil Șeicaru, „În Basarabia și nordul Bucovinei trupele rusești comit acte 

samavolnice”, în Curentul an XIII, nr. 4448, 1 iulie 1940, p. 8. 
58 Ibidem. 
59 Ibidem. 
60 Ibidem. 



Daniel CUCU  

92 

informatori din interiorul regiunilor nou anexate, sovieticii au 
declanșat un val mare de arestări, în special îndreptat împotriva 
intelectualilor care și-au declarat loialitatea față de statul român61. Pe 
lângă acestea, Armata Roșie apare în paginile ziarului ca fiind dezor-
ganizată, acționând precum o armată de ocupație, și evidențiindu-se 
numeroasele jafuri întreprinse de aceasta: 

„Deși – prin hotărârea conducerii țării – am admis condiții grele, nici 
acestea măcar nu se respectă de către trupele ocupante. Coloanele sovietice 
au trecut în multe locuri peste linia de demarcație. Acesta e faptul înregistrat 
ieri și nici o controversă nu se poate ține în picioare”62. 

Tot conform surselor citate de „Curentul”, Armata Roșie încălca 
deseori liniile de demarcație dintre cele două armate, stabilite tocmai 
de ei, îngreunând retragerea trupelor și a coloanelor de refugiați. Mai 
mult, în unele cazuri, precum la Cernăuți, au arestat funcționari înalți 
ai statului român, precum în cazul Rezidentului Regal al Ținutului 
Suceava, Gheorghe Flondor63. 

Însă poziția acestei publicații va aluneca puternic în sfera anti-
semitismului, aspect evident în cazul editorialului Apel către români, 
din numărul din 2 iulie 1940, prin care Pamfil Șeicaru acuză direct 
populația evreiască de colaborare cu sovieticii, nefiind surprins de 
această evoluție: „Și în Basarabia și în Bucovina, evreii și-au lepădat 
masca. De ce am fi surprinși? Ne puteam aștepta la această mărturisire 
de abjecție iudaică” 64. Decizia Bucureștiului de a accepta cererile 
Moscovei ar fi dejucat, conform lui, planurile evreilor, idee evident 
exagerată din orice punct de vedere65. Pentru astfel de poziții adoptate, 
precum și pentru criticile deosebit de acide ale publicației, ziare străine 

 
61 În articolul din Curentul, an XIII, nr. 4448, 1 iulie 1940, p. 8, menționat în nota 

anterioară, se vorbește despre faptul că mulți intelectuali basarabeni și bucovineni 
ar fi primit amenințări cu moartea. Articolul dă și un exemplu, cel al dr. Borneski, 
președintele comunității germane din Basarabia, ar fi primit o notă prin care era 
înștiințat că, odată cu venirea coloanelor sovietice, el va fi executat din cauza 
simpatiilor sale față de statul român. Ca răspuns, Borneski ar fi plecat în București, 
pentru a nu fi capturat de Armata Roșie. 

62 Ibidem. 
63 Ibidem. 
64 “Apel către români”, în Curentul, an XIII, nr. 4449, 2 iulie 1940, p. 6. 
65 Dorin Dușiac, op. cit., p. 198-199. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

93 

precum „The Washington Post” numesc publicația condusă de Pamfil 
Șeicaru drept „cel mai pro-nazist ziar din România”66. Evreul apare ca 
fiind cel care dorește distrugerea statului român, Marea Britanie fiind 
adusă în prim plan tot în acest sens, ca dorind să cauzeze un conflict 
în Balcani, de teama invaziei germane67. 

Totodată, voci din partea regimurilor de extremă dreapta, 
precum „la Vanguardia Española”, adoptă poziții radicale față de ceea 
ce se petrecea între Prut și Nistru: Armata Roșie apare ca una plină de 
barbari, de persoane are doar aduc haos în teritoriile pe care le ocupă, 
și care încurajează doar dezbinarea și distrugerea68. Viziunea este una 
ușor de înțeles, dacă avem în vedere poziția profund antisovietică a 
regimului lui Francisco Franco. 

Publicațiile occidentale prezintă o imagine aproape apocaliptică: 
un corespondent al „The New York Times” din Iași prezintă imaginea 
unui centru urban copleșit, în care autoritățile fac față cu greu valului 
neașteptat de mare de refugiați: „Fiecare al doilea bărbat din Iași 
poartă uniforma militară și are în dotare o armă. Peste tot sunt refu-
giați, care își cară cu ei puținul din averea lor personală pe care nu l-au 
putut lua din casele lor care au ajuns să fie ocupate de sovietici.”69 
Poveștile relatate de soldați sunt deosebit de intense: „Ofițerii de cava-
lerie au spus că o coloană de tancuri rusești a ajuns în unul din orașe 
înainte de orarul fixat, încercuind preoții și regimentul românesc și 
cerându-le să depună armele. În acel moment, regimentul românesc a 
ripostat utilizând mitralierele și doar în acest fel a reușit să îi 
«convingă» pe ruși să îi lase să treacă”70. 

Odată cu ziua de 3 iulie, în presa românească încep să apară din 
ce în ce mai multe articole cu privire la situația din estul țării. Astfel, 
în „Universul” regăsim un editorial intitulat Cum au fost ocupate 
Basarabia și Bucovina de Nord, semnat de Romulus Seșianu, în care 
publicația condamnă, precum în cazul ziarului „Curentul”, nu reacția 

 
66 Ibidem, p. 176. 
67 La acel moment, Marea Britanie se afla singură în fața Reich-ului, existând 

temeri în cercurile politice londoneze privind o posibilă debarcare germană.  
68 Dorin Dușiac, op. cit., p. 212. 
69 Ibidem, p. 203. 
70 Ibidem. 



Daniel CUCU  

94 

debusolată a autorităților române, ci agresiunea sovietică, „executată 
într-o împrejurare excepțională, creată de starea de război din 
Occident, de situația în care s-a găsit România – lipsită de alianțe, de 
prieteni, deci izolată – în fața URSS”71. Totodată, autorul continuă 
chiar cu o condamnare vehementă a acțiunilor Moscovei, declarând că 
„nu există nicio continuitate istorică între fostul imperiu țarist și noul 
stat numit URSS, născut din revoluția sovietică și din a cărui titulatură 
lipsește chiar cuvântul «Rusia»”72, continuând prin a acuza con-
ducerea de la Kremlin de încălcarea propriilor principii:  

„Reamintim că primul guvern sovietic, de sub conducerea lui Lenin, 
toate proclamațiile ce le-a adresat popoarelor și naționalităților numeroase 
din teritoriile ce au făcut până în 1917 parte din fostul imperiu rusesc, a 
invocat principiul liberei determinări și pe baza lui le-a invitat să se pronunțe 
în deplină libertate, dacă vor să facă parte din noul stat sovietic, sau să se 
apere de el[...]”73. 

În timp ce presa românească se concentrează pe situația externă, 
ziarele din străinătate continuă prezentarea unei situații sumbre în 
România: pe lângă tensiunea creată la est de evacuarea grăbită de către 
Armata Roșie, statul român se află inclusiv sub presiuni interne, 
relatate mai ales de către jurnaliștii americani.  

Astfel, publicațiile americane prezintă o schimbare radicală la 
nivelul mentalului colectiv românesc: o societate mai puțin antisemită 
comparativ cu altele din vecinătate, a fost schimbată aproape peste 
noapte în urma acceptării ultimatumului sovietic și a evacuării terito-
riilor solicitate. Relatările venite din acestea au constituit un temei 
suficient pentru astfel de manifestații, care contribuie la formarea unei 
mentalități de tipul „«noi» contra «lor»”, şi care transformă inclusiv 
Bucureștiul într-un adevărat câmp de luptă: „Astăzi nu au mai fost 
întreprinse alte acțiuni de mobilizare. Totuși, în această țară cu 
obiceiuri liberale este instaurată o disciplină strictă. Soldații 

 
71 „Cum au fost ocupate Basarabia și Bucovina de nord”, în Universul, an 57, nr. 

180, p. 1. 
72 Ibidem. 
73 Ibidem. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

95 

patrulează Bucureștiul cu baionetele gata de luptă. [...] Patrulele 
militare supraveghează principalele drumuri” 74.  

Tot în legătură cu incidentele din București, „L’Osservatore 
Romano” menționează manifestații realizate de PCdR cu ocazia rap-
tului teritorial, numai în București fiind arestați 3000 de mani-
festanți75. Cu toate acestea, însă, „The New York Times” relatează 
faptul că tensiunile din peninsula Balcanică sunt în scădere odată cu 
încheierea evacuării, din simplul fapt că nu mai există riscul unei 
escaladări a conflictului prin intervenția militară a unui terț76. 

Ziua de 4 iulie 1940 a fost declarată zi de doliu în memoria 
raptului teritorial. În acest context, publicațiile românești au alocat în 
primele pagini ale numerelor din această zi spații mari, în care au fost 
publicate diferite poezii77, hărți vechi, documente medievale78 și altele, 
pentru a susține ideea apartenenței Basarabiei la România. Este cazul 
ziarului „Universul”, care dedică prima pagină a ziarului exclusiv 
acestui moment, titlurile articolelor fiind sugestive pentru suferința 
resimțită de oameni: Golgota; Sus inimile!; După jertfă79 etc.  

În cazul ziarului „Curentul”, acesta conține foarte multe articole 
cu rol mobilizator, făcându-se apel la unitate în vremurile dificile prin 
care trecea România80. Pierderea teritoriului dintre Prut și Nistru este 
prezentată într-un limbaj plastic, menit să accentueze tristețea 
resimțită la nivel național, referințele la pilde creștine și diferite alte 
povești apărând în abundență. În general, abia după închiderea noii 
frontiere în ziarele românești încep să fie prezentate povești din timpul 
evacuării. Astfel, ziare precum „România” încep să aloce secțiuni 
întregi din paginile lor pentru refugiații de peste Prut, continuându-se 
astfel campania de ajutorare a acestora, cu o deschidere mai mare față 

 
74 Dorin Dușiac, op. cit., p. 290. 
75 Ibidem, p. 305. 
76 Ibidem, p. 287-288. 
77 Vezi, spre exemplu, poezia “Prutul”, de I. U. Soricu, în Universul, an 57, nr. 181, 

4 iulie 1940, p. 1. 
78 Vezi secțiunea „Documente Istorice”, în Universul, an 57, nr. 181, 4 iulie 1940, 

p. 1. 
79 Universul, an 57, nr. 181, 4 iulie 1940, p. 1. 
80 Spre exemplu: „Nația se încruntă”; „Blestem în Țara de Sus”, în Curentul, an 

XIII, nr. 4451, 4 iulie 1940, p. 1. 



Daniel CUCU  

96 

de opinia publică, dar și o campanie a justificării cedării, în ciuda 
promisiunilor de a apăra teritoriul național81.  

O perspectivă diferită o regăsim în paginile ziarului „Eveni-
mentul Zilei”, unde articolele apărute prezintă o poziție mai degrabă 
optimistă: România a pierdut controlul asupra regiunii, însă a avut un 
impact decisiv asupra dezvoltării culturale și naționale în Basarabia și 
nordul Bucovinei: „Basarabia și nordul Bucovinei trec sub stăpânire 
străină, după mai bine de douăzeci de ani de viață trăită în hotarele 
noastre, după ce au înflorit în căldura sufletului nostru și au rodit din 
munca aprigă a mâinilor noastre.”82. Prin urmare, România se putea 
mândri cu faptul că a putut dezvolta din punct de vedere cultural 
regiunea: „[...] Rămâne pe urma noastră o civilizație românească, o 
aristocrație de gândire și înfăptuiri, care de la abecedar până la ogorul 
trudit va menține peste ani prezența României moderne, așa cum 
svonul cavaleriei lui Ștefan Vodă a dăinuit peste veacuri în sufletele 
locuitorilor Sucevei și ai Cetății Albe.”83. 

În ceea ce privește presa occidentală, însă, publicațiile discută 
mai puțin despre doliul național, cât mai degrabă despre schimbările 
interne din România: schimbarea orientării statului român este 
confirmată tocmai prin numirea unui nou guvern pro-german, condus 
de Ion Gigurtu; din acesta, „Le Devoir” menționează faptul că 10 
membri ai cabinetului erau foști membri ai Gărzii de Fier, alți 4 făcând 
parte din guvernul Goga din 193884. Sub acest nou guvern, mai multe 
publicații prevăd o erupție a antisemitismului în România, mani-
festațiile de această natură devenind deja din ce în ce mai dese, inclusiv 
în rândurile studențimii. După cum însumează într-un titlu de articol 
ziarul „l’Écho d’Alger”, „La Roumanie semble évoluer vers le 
Nazisme”85. 

 
81 „Evacuarea Basarabiei și a Bucovinei de Sus a fost hotărâtă pentru a salva AZI 

ființa statului român, și pentru a nu pune în primejdie viitorul Românismului”, în 
România, an III, nr. 753, 4 iulie 1940, p. 1. 

82 „Să privim cu încredere viitorul”, în Evenimentul Zilei, an II, nr. 417, 4 iulie 
1940, p. 1. 

83 Ibidem. 
84 Dorin Dușiac, op. cit., p. 325. 
85 „La Roumanie semble évoluer vers le nazisme”, în L’Écho d’Alger, an 29, nr. 10 

925, 4 iulie 1940, p. 1. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

97 

Am decis să prezint poziția ziarelor sovietice separat, întrucât 
acestea prezintă o perspectivă total diferită, asupra căreia se pot 
realiza multe analize. Voi face un rezumat al celor mai esențiale 
informații cu privire la paginile acestora: 

Dintre toate publicațiile aduse în discuție, în niciuna nu găsim un 
spațiu mai amplu alocat cedării Basarabiei decât în ziarele sovietice. 
Numărul din 29 iunie al ziarului „Pravda” debutează într-un ton 
triumfal, titlul unuia din articolele fiind cât se poate de sugestiv pentru 
victoria macabră a Moscovei: „Trăiască Basarabia sovietică și 
Bucovina Sovietică”86. Ziarul vorbește despre „soluționarea pașnică a 
conflictului sovieto-român în chestiunea Basarabiei și a părții de nord 
a Bucovinei”87. 

Realitatea prezentată de jurnalismul sovietic iese în evidență 
foarte puternic, mai ales când confruntăm ceea ce este prezentat în 
rândurile ziarelor Moscovei cu jurnalismul occidental. Spre deosebire 
de celelalte publicații, unde evenimentul apare ca unul intens pentru 
cei doi actori implicați, dar și pentru celelalte state care urmăreau 
situația, ziarul „Pravda” aduce osanale nenumărate partidului și lui 
Stalin pentru „restabilirea nedreptății care a fost călcată în mod 
grosolan de România în anul 1918”88.  

Discursul sovietic explică declanșarea unui astfel de conflict 
sovieto-român în refuzul ministrului român de externe din martie 
1918, Alexandru Averescu, să evacueze Basarabia, conform unui acord 
din 5-9 martie 191889. Acuzele asupra statului român (și asupra 
occidentului, în genere, în calitate de complici) sunt o constantă în 
discursul sovietic, existând multe învinuiri asupra României (foarte 
multe dintre ele nefondate): de la așa-zisa „cotropire” a Basarabiei, 
până la „frânarea” dezvoltării relațiilor româno-sovietice prin refu-

 
86 Dorin Dușiac, op. cit., p. 35. 
87 Ibidem. 
88 Ibidem. 
89 Ibidem, p. 35-36. Este vorba, în acest caz, de acordul Averescu-Racovski. 

Conform acestei narațiuni, refuzul României ar fi dus la o ocupație a teritoriului 
dintre Prut și Nistru și, implicit, la o încălcare a propriului cuvânt. Însă acest 
argument, putem spune, este cât se poate de detașat de realitatea istorică din martie 
1918, ignorându-se procesul de Unire întreprins de Basarabia cu Vechiul Regat. 



Daniel CUCU  

98 

zurile Bucureștiului de a „retroceda” teritoriile „anexate”90 ilegal, toate 
acestea formează un fir narativ diferit, o realitate paralelă (fără nicio 
exagerare), unde gestul URSS este de fapt justificat, ei doar 
„eliberându-și” „pământurile noastre strămoșești, populate majoritar 
cu ucraineni”91.  

Totodată, nordul Bucovinei este pretins de sovietici atât ca parte 
integrantă a Ucrainei, dar și drept o compensație. Discursul Moscovei 
pare a fi nemulțumit pe deplin de această „compensație” primită, pe 
care o consideră „doar într-o măsură insignifiantă – o modalitate prin 
care este compensat acest prejudiciu uriaș care a fost cauzat Uniunii 
Sovietice și populației Basarabiei prin cei 22 de ani de stăpânire a 
României în Basarabia”92. Se poate vedea, prin urmare, o dorință a 
Moscovei de a fi primit mai multe teritorii, însă această ambiție a 
uriașului oriental a fost limitată de interesele Germaniei în regiune.  

Dintr-o victimă a pactului Ribbentrop-Molotov din seria de 
victime din anii 1939-1940, statul român devine, în mod paradoxal, 
agresorul, antagonistul pentru publicul sovietic93. Discursul ziarului 

 
90 Ibidem, p. 36. Termenii folosiți de propaganda Moscovei sunt sugestivi. Sunt 

folosite cuvinte și construcții, pentru descrierea momentului martie 1918, care duc 
la ideea de rupere violentă din „trupul” Imperiului Rus. Exemplele sunt multiple, 
vezi Ibidem, p. 34-38: „România a rupt [Basarabia] cu forța la începutul anului 1918 
de la Uniunea Sovietică (Rusia)”; „Acapararea Basarabiei”; „[...] Basarabia, a cărei 
cotropire de către România nu este recunoscută [...] de Uniunea Sovietică” etc.).  

91 Ibidem, p. 36. Acest argument, al populației majoritar ucraineană atât în 
Basarabia, cât și în nordul Bucovinei, deși era unul comod la acel moment, va deveni 
un adevărat „călcâi al lui Ahile” pentru istoricii sovietici care, ulterior, vor încerca 
din răsputeri să justifice acest rapt teritorial. Populația „ucraineană” dominantă 
pretinsă de sovietici în Basarabia era, practic, cel mult o minoritate etnică. 

92 Ibidem, p. 38. 
93 Ibidem. Astfel de afirmații apar pe parcursul fiecărei secțiuni din ziar dedicată 

Basarabiei și a nordului Bucovinei, folosindu-se acuzații diverse: „Ocupând 
Basarabia, clica militară românească și boierii au restabilit imediat pe teritoriile 
ocupate puterea moșierilor și a biciului jandarmilor. Pământurile au fost luate de la 
țărani și date pe mâinile moșierilor și culacilor-venetici” (Ibidem, p. 51-52). Apare 
motivul Culacului, inamic vechi al regimului stalinist, care apare ca un colaborator 
al statului român, cel din urmă văzut de sovietici drept un ocupant, nedorit de 
populație. Precum multe acuze ale Moscovei, și acest discurs este unul radical, 
eronat, prin care se încearcă antagonizarea unui stat vecin, folosindu-se ideea 
„eliberării” de sub așa-zisul „bici al jandarmilor”. Aceste afirmații trebuie privite și 
lecturate cu foarte mare atenție, întrucât reprezintă elemente de propagandă, care 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

99 

„Pravda” este unul confuz, folosindu-se alternativ și chiar inter-
schimbabil ideea unei majorități ucrainene în Basarabia, cu cea a unei 
populații basarabene, autohtone, subjugată de autoritățile de la 
București94. Jurnaliștii Moscovei insistă asupra luptei „împotriva 
cotropitorilor” purtată de basarabeni: „zeci de mii de muncitori, țărani 
și intelectuali din Basarabia au fost uciși doar pentru că nu au încetat 
să-și iubească patria - marea Uniune Sovietică, și au luptat împotriva 
nesuferiților cotropitori români”95. 

Intrarea sovietică în orașe apare în „Pravda” ca fiind una 
triumfală. Conform numărului din 29 iunie, soldații sovietici ar fi fost 
primiți cu flori, oamenii scandând lozinci precum „Trăiască Basarabia 
Sovietică” și „Trăiască Bucovina Sovietică”96. Numărul este presărat 
de astfel de povești (evident cu rol propagandistic, și cel mai probabil 
fictive) despre oameni care aduc daruri pentru liderii sovietici, sau 
care primesc cu flori și urale venirea armatei ocupante97. Apar foarte 

 
nu au legătură cu realitatea din teren, ci sunt doar justificări pentru un act de 
agresiune, complet nejustificat, împotriva unui stat neutru.  

94 Ibidem, p. 38. 
95 Pentru ambele citate, vezi Ibidem. 
96 Ibidem, p. 39. 
97 Ibidem, p. 43-45 Articolul povestește despre un sat de pe Nistru, care ar fi trimis 

către trupele sovietice două persoane, un bătrân și un copil, care ar fi transmis 
Armatei Roșii că țăranii din satul respectiv îi vor ajuta. Totodată, copilul ar fi adus 
un buchet de flori, „pentru părintele poporului - Stalin”. Este evident din această 
relatare faptul că este una fictivă, cu rol propagandistic, în care toți oamenii par a 
susține, „de la mic la mare”, și a aduce osanale către armata așa-zisă „eliberatoare”, 
localnicii ascultând poveștile soldaților „despre țara sovietică, despre schimbările 
care s-au produs în cei 22 d ani de putere sovietică” (Ibidem, p. 44.). O altă poveste, 
despre intrarea Armatei Roșii la Bender, reprezintă tot o altă poveste cu rol propa-
gandistic: posturile foștilor grăniceri români sunt descrise ca fiind mizerabile, în 
timp ce oamenii aclamă venirea Armatei Roșii: „Populația Benderului întâmpină cu 
bucurie unitățile Armatei Roșii. Acoperișurile și balcoanele blocurilor sunt pline de 
oameni. Peste tot flutură steaguri roșii.”; „Grănicerii și ostașii care distribuie ziare 
ale presei centrale sunt întâmpinați cu flori.”; „Locuitorii din Chițcani îi întâlnesc cu 
lacrimi de bucurie pe ostașii Armatei Roșii” (Ibidem, p. 45.); „Țăranii din Egorovka 
nu au cunoscut niciodată o sărbătoare cum e cea de astăzi. Cu urale puternice și 
cântând Internaționala, ei îi întâmpinau astăzi cu bucurie pe mult așteptații oaspeți, 
bravii ostași ai Armatei Roșii, care i-au eliberat de asuprirea cotropitorilor.” (Ibidem, 
p. 46). Cu toate acestea, situația din teritoriu era alta: atât Armata Roșie, cât și 
simpatizanții comuniști din Basarabia, au folosit orice prilej pentru a hărțui, răni și 
chiar ucide civili, funcționari sau soldați ai statului român. Sugestivă este relatarea 
comandantului Gărzilor Naționale din județul Soroca, căpitanul Neculai Scutelnicu, 



Daniel CUCU  

100 

multe descrieri detaliate, care vor să sugereze faptul că vechea 
administrație era de fapt una erodată adânc: „Încăperea avanpostului 
românesc este murdară, în stare de degradare”98. Această degradare 
se extindea în toate aspectele vieții: spitalele arată necorespunzător99, 
medicii din ele sunt mereu corupți, iar populația, analfabetă100. 

Însă aceste afirmații, aceste imagini și narațiuni publicate de 
„presa” Moscovei sunt radical diferite față de realitatea istorică. 
Documentele de arhivă disponibile în depozitele Serviciilor Județene 
infirmă aceste idei, în special pe aceea a unei „iubiri” a localnicilor față 
de Moscova. Conform unui raport realizat de Direcția Generală a 
Poliției române se menționa faptul că, în afară de persoanele ce nu 
aveau parte de un nivel de trai bun, erau foarte puțini membri ai mino-
rității rusești din Basarabia (nici măcar din rândul intelectualilor) care 
ar fi văzut cu ochi buni o venire a Armatei Roșii, ci în majoritate 
susținătorii acesteia proveneau din rândul muncitorilor din mediul 
urban - și aceștia cu multe rezerve101.  

În același timp, „Izvestia” prezintă numeroase povești în paginile 
sale. Există multe laitmotive care se repetă aproape obsesiv, articolele 
nefiind nimic mai mult decât narațiuni fictive de cele mai multe ori, în 
care soldații Armatei Roșii apar ca fiind eroi, care salvează „poporul 
frățesc basarabean” de sub „jugul românesc”. În cazul orașului Bălți, 
publicația povestește că „încă nu a văzut așa o celebrare, așa o exultare. 
Locuitorii orașului s-au adunat pe data de 30 iunie în piața centrală 
îmbrăcați ca de sărbătoare, purtând pe piepturi însemne roșii.”102. 

 
privind modul în care s-a desfășurat evacuarea autorităților din oraș. Aceștia ar fi 
fost atacați de mai mulți agitatori (Scutelnicu îi numește evrei), care par a fi 
coordonați de un ofițer sovietic. Vezi Serviciul Județean Iași al Arhivelor Naționale, 
fond Frontul Renașterii Naționale, dosar 51/1940, f. 4-4v. 

98 Dorin Dușiac, op. cit., p. 45. 
99 Ibidem, p. 315-316. „În Basarabia ocupată de români nimeni nu se gândea la 

sănătatea marii majorități a populației. Sistemul de tratament contra cost exista 
chiar și în spitalele raionale. Taxele ridicate îi lipseau pe oamenii muncii de 
posibilitatea de a beneficia de ajutor medical.” 

100 Ibidem, p. 316 – „Sărăcirea populației de la sate și din orașe a dus la o scădere 
bruscă a nivelului de alfabetizare. Accesul majorității copiilor în școli era 
obstrucționat de perceperea unei taxe înalte pentru învățătură”. 

101 Arhivele Naționale Istorice Centrale, fond Direcția Generală a Poliției, dosar 
7/40, f. 6.  

102 Dorin Dușiac, op. cit., p. 182. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

101 

Totodată, ziarul prezintă o imagine a unui oraș în zi de sărbătoare, care 
ar fi salutat intrarea armatelor Moscovei. Precum în „Pravda”, ziarul 
„Izvestia” inventează numeroase incidente în care oamenii le 
mulțumesc în mod direct așa-zișilor „eliberatori” ai „poporului basa-
rabean”: „V-am așteptat, trimiși ai marelui popor sovietic. Zilele pe 
care le trăim acum sunt cele mai fericite din viața noastră. Îți mulțu-
mim, partid al bolșevicilor, îți mulțumim, popor sovietic, îți mulțu-
mim, părinte Stalin!”103.  

Această idee a majorității ucrainene/moldovenești/rusești în 
Basarabia este întărită și prin detalii onomastice, toți oamenii cu care 
Armata Roșie interacționează având nume slave: Marusea 
Subbotina104, Bătrânul de 70 de ani Naumov105, Agafia Zarețkaia 106, 
Mariașina107 etc, în timp ce populația îi primește pe „eliberatorii” 
sovietici cu „minunate melodii ucrainești”. Se poate observa, deci, o 
încercare de a schimba percepția, atât a persoanelor din interiorul 
Uniunii Sovietice, cât și a celor din exteriorul ei (prin publicațiile 
afiliate sau care susțin discursul URSS, precum „l’Humanité”108). 

Totodată, soldații Armatei Roșii apar, pe lângă ipostaza de 
eliberatori, și în ipostaza misionarilor. Se povestește în „Izvestia” 
despre un caz în care, pe linia Prutului, o coloană de cavalerie sovietică 
ar fi fost oprită de o femeie ce dorea să le mulțumească. Într-o 
ipostaziere aproape mesianică, un soldat sovietic ar fi descălecat, 
înmânându-i femeii respective o insignă cu portretul lui Stalin, 
aproape ca și cum ar fi fost un obiect sfânt109:  

 

 
103 Ibidem. 
104 Ibidem. 
105 Ibidem, p. 184. 
106 Ibidem, p. 189. 
107 Ibidem, p. 184. 
108 Acest ziar, care apărea clandestin în Franța, reprezintă o portavoce sovietică 

în vestul Europei. Prin l’Humanité, imaginea conturată de Moscova are o ușoară 
pătrundere inclusiv în rândurile opiniei publice franceze, mai ales dacă avem în 
vedere poziția sa de oficios al Partidului Comunist Francez (Ibidem, p. 514). Cu toate 
acestea, dat fiind numărul redus de apariții, este puțin probabil ca L’Humanité să fi 
avut un impact serios asupra narațiunii general acceptate. 

109 Ibidem, p. 184-185. 



Daniel CUCU  

102 

„-Dragi tovarăși, dragii mei... a bolmojit femeia și a izbucnit în plâns. 
Coloana s-a oprit. Un soldat a sărit de pe cal și a ridicat femeia. [...] 

Soldatul, îndepărtând-o ușor pe femeie, desface de la tricou insigna metalică 
cu portretul tovarășului Stalin și o întinde femeii. 

-Iată cui trebuie să-i mulțumești! 
Ca pe un dar prețios, femeia primește insigna și o sărută... Cavaleriștii 

se află deja la mare depărtare, dar femeia încă mai stă pe pod, strângând în 
piept portretul conducătorului”110. 

Un alt caz interesant este prezentarea plecării cu întârziere a rezi-
dentului regal Gheorghe Flondor. Deși acesta a fost arestat în ziua de 
28 iunie de Armata Roșie, în „Izvestia” acesta apare ca un guvernator 
„deosebit de avar”111, care nu a părăsit orașul Cernăuți pentru că era 
arestat, ci pentru că „Generalul guvernator nu reușise să-și împa-
cheteze toată averea”112. Prin astfel de caracterizări, se încearcă crearea 
unui stereotip al funcționarului român, lacom, cu origini exclusiv bur-
gheze, care nu ar ezita să își folosească influența pentru a rămâne la 
putere. Totodată, acest funcționar se considera mult deasupra cetă-
țenilor: „Aproape toată lumea din județul Hotin îl cunoștea pe domnul 
Gheorghe Flondor, deși acesta nu cunoștea aproape pe nimeni”113. 
După cum se poate vedea, aceste prezentări sunt strict cu rol 
propagandistic, nefiind bazate pe investigații jurnalistice serioase.  

Totodată, ziarul comunist vorbește și despre starea armatei 
române, o armată unde disciplina, din perspectiva lor, se face cu 

 
110 Ibidem, p. 185. În continuarea paragrafului menționat, publicația sovietică 

încearcă să contureze portretul femeii respective. Hanna, după cum o numește 
publicația, era o femeie care ar fi pierdut proprietăți din cauza “ofițerilor României 
boierești”. Ar fi încercat să se sinucidă, moment în care a fost găsită pe pod de către 
soldații sovietici. 

111 Ibidem, p. 190. 
112 Ibidem. De fapt, după cum am putut observa, Gheorghe Flondor a rămas în 

Cernăuți mai mult timp din alte motive: a fost arestat de autoritățile sovietice (Pamfil 
Șeicaru, „În Basarabia și nordul Bucovinei, trupele rusești comit acte samavolnice”, 
în Curentul an XIII, nr. 4448, 1 iulie 1940, p. 8.), care au intrat în oraș mult mai 
repede decât era programat (Vezi Mihai Tașcă, Wolfram Nieß, Dezmembrarea 
României. Exodul din Basarabia, nordul Bucovinei și Ținutul Herța, partea I, 
Chișinău, Editura Serebia, 2017, p. 264). Foarte probabil, Gheorghe Flondor a fost 
reținut de sovietici în Cernăuți pentru a se folosi de acest incident în propaganda 
Moscovei.  

113 Dorin Dușiac, op. cit., p. 245. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

103 

pistolul: „Soldații [români rămași în Basarabia] povestesc despre 
descompunerea armatei române. Ruși și ucrainenii refuzau să plece 
din Basarabia. Mulți au fost împușcați. Panica, dezertarea, neînde-
plinirea ordinelor și neascultarea comandamentului – toate acestea 
sunt trăsături ale armatei române”114. Bineînțeles, după cum putem 
observa din ziarele sovietice, aceste povestiri sunt strict cu rol propa-
gandistic, încadrându-se în tiparele povestirilor create de propaganda 
Moscovei. 

Se pot vedea, din cele prezentate, mai multe diferențe în ceea ce 
privește acoperirea subiectului, în funcție de publicație și de afilierile 
redacției acesteia. În timp ce presa occidentală analizează constant și 
în timp real jocurile Moscovei în Peninsula Balcanică, presa româ-
nească tinde să acopere inițial foarte lacunar acest subiect, în ciuda 
faptului că tocmai România este subiectul discuției. Unele ziare din 
străinătate ajung chiar să trimită corespondenți în orașele de la 
dreapta Prutului, precum în Iași, mărturiile acestora fiind importante 
pentru a putea crea o imagine asupra felului în care guvernul de la 
București a gestionat criza ce a urmat după evacuarea propriu-zisă.  

Totodată, publicațiile românești vor începe să transmită publi-
cului vești și informații despre acest eveniment cu un decalaj vizibil, și 
numai după ce, în primul rând, criza diplomatică a fost încheiată și, în 
al doilea rând, orientarea statului spre Axă a fost declarată. În acest fel, 
putem spune că raportul „Putere-Cultură” în România anului 1940 a 
fost unul de subordonare a celei din urmă, fapt evident dacă avem în 
vedere seria de decrete-legi introduse în anii premergători războiului. 
Prin acestea, ziarelor le era interzisă aducerea în discuție a subiectelor 
sensibile sau care puteau crea pagube politicii externe a statului.  

Apariția informațiilor era, în final, inevitabilă, însă decalarea 
publicării acestora se pare că a fost o metodă de a evita escaladarea 
inutilă a situației. Ziare precum „Curentul” vor utiliza, ulterior, atât 
aceste povești, cât și răspunsul confuz al statului român în fața ame-
nințărilor externe, pentru a orienta ura generată pentru a stârni 
sentimente antisovietice și, de asemenea, antisemite, creionându-se, 
astfel, o mentalitate de tipul „Noi contra Lor” față de evrei. Aceștia din 

 
114 Ibidem, p. 191. 



Daniel CUCU  

104 

urmă vor fi considerați țapi ispășitori în această tragedie: „Și în 
Basarabia și în Bucovina, evreii și-au lepădat masca. De ce am fi 
surprinși? Ne puteam aștepta la această mărturisire de abjecție 
iudaică.”115; „...Și Izrael este în zodia rea a ispășirilor.”116. Tot aceeași 
imagine reiese și din jurnalele oamenilor politici importanți ai vremii, 
care consemnau această schimbare începând chiar cu cadrele militare. 
La 1 iulie 1940, Petre Andrei, pe atunci Ministru al Educației și pre-
ședinte al organizației FRN din Ținutul Prut, nota: „Ceea ce este însă 
îngrijorător e demoralizarea armatei. Îndârjirea lor contra evreilor 
este la culme. Au început adevărate pogromuri. În trenuri, în orașe, 
evreii sunt uciși. În Dorohoi au fost omorâți vreo 200 de evrei. La 
Galați vreo 300 de evrei și comuniști care voiau să încerce o mică 
revoltă, au fost uciși [...]. Numai anarhie nu ne trebuie acum în țară.”117 

Presa sovietică, pe de altă parte, se află în completă antiteză cu 
toate celelalte publicații, indiferent de originea și afilierea redacțiilor 
respective; un eveniment în care Moscova era, atât de iure, cât și de 
facto agresorul ajunge să arate ca un tablou al unei eliberări: 
funcționarii români apar ca fiind deosebit de corupți, cotropitori, 
însetați de putere, creându-se numeroase „mituri” și clișee care se 
repetă constant. Soldatul sovietic apare, bineînțeles, într-o mixtură a 
ipostazelor de eliberator, justițiar și, totodată, cea a unui adevărat 
profet, a cărui venire este întotdeauna salutată de oameni cu lacrimi în 
ochi și, bineînțeles, cu trandafiri roșii; el întotdeauna discută cu local-
nicii, cărora le prezintă cu mândrie „raiul sovietic”, iar oamenii cu care 
interacționează în timpul aventurilor sale în „eliberarea” Basarabiei, 
care jură credință eternă Uniunii Sovietice, sunt nu români, ci ucrai-
neni, ruși sau „basarabeni”/”moldoveni”, idee prezentată obsesiv. De 
asemenea, articolele din ziarele Moscovei sunt dominate de un 

 
115 „Apel către români”, în Curentul, an XIII, nr. 4449, 2 iulie 1940, p. 6. Pentru 

astfel de poziții adoptate, precum și pentru criticile deosebit de acide ale publicației, 
ziare străine precum The Washington Post numesc publicația condusă de Pamfil 
Șeicaru drept „cel mai pro-nazist ziar din România”. Vezi Dorin Dușiac, 28 iunie 
1940, p. 176. 

116 Curentul, an XIII, nr. 4449, 2 iulie 1940, p. 6. 
117 Petre Andrei, Jurnal. Memorialistică. Corespondență, ediție îngrijită de Petru P. 

Andrei, Valeriu Florin Dobrinescu, Doru Tompea, Iași, Editura Graphix, 1993, p. 95-96. 



Notele ultimative sovietice și cedarea Basarabiei către URSS 

105 

caracter narativ exacerbat, creând impresia citirii unor povești sau 
chiar basme mai degrabă decât a unui articol. 

Toate aceste evenimente petrecute la stânga Prutului, precum și 
propagarea lor în presă, vor contribui la transformarea evreilor în „țapi 
ispășitori”, ajungându-se la o adevărată explozie a antisemitismului în 
cadrul societății românești. Aceste sentimente, deosebit de puternice, 
cauzate de revolta interioară a românilor, inclusiv a soldaților, vor 
deveni din ce în ce mai profunde în urma cedărilor teritoriale din 
vara-toamna anului 1940. Pe teren, sovieticii au încălcat de multe ori 
prevederile pe care tocmai aceștia le-au stabilit, cazurile de abuzuri ale 
soldaților Armatei Roșii fiind omniprezente, iar tocmai astfel de 
momente, combinate și cu participarea ocazională a localnicilor, vor 
contribui la această schimbare a societății românești și, implicit, la 
apropierea de Axă118. 

Bibliografie 

Andrei, Petre, Jurnal. Memorialistică. Corespondență, ediție îngrijită de Petru P. 
Andrei, Valeriu Florin Dobrinescu, Doru Tompea, Iași, Editura Graphix, 1993. 

Arhivele Naționale Istorice Centrale, fond Direcția Generală a Poliției, dosar 7/1940 
Bacăul, an XVIII (1940) 
Călinescu, Armand, Însemnări politice – 1916-1939, Ediție îngrijită și prefață de Al. 

Gh. Savu, București, Humanitas, 1990 
Curentul, an XIII (1940) 
Dușiac, Dorin, 28 iunie 1940. Ocupația Basarabiei și a Bucovinei de Nord de către 

URSS reflectată în presa internațională, selecție și traducere de Dorin 
Dușiac, prefață de Oleg Serebrian, Chișinău, Cartier, 2021 

L’Écho d’Alger, an 29 (1940) 
Evenimentul Zilei, an I (1939), an II (1940). 
Gândul, an III (2007) 
Hentea, Călin, Enciclopedia propagandei românești, 1848-2009: Istorie, 

persuasiune și manipulare politică, București, Adevărul Holding, 2012 
Monitorul Oficial, an CVI (1938) 
Petcu, Marian, Puterea și cultura. O istorie a cenzurii, cuvânt înainte de Mihai 

Coman, Iași, Polirom, 1999 
Le Petit Parisien, an 65 (1940) 
România, an III (1940) 

 
118 A se vedea, în acest sens, Elie Wiesel (președ.), Raport Final, Comisia 

Internațională pentru Studierea Holocaustului în România, Iași, Polirom, 2004 



Daniel CUCU  

106 

Sbârnă, Gh. (coord.), Constituțiile României. Studii, Târgoviște, Editura Cetatea de 
Scaun, 2012 

Serviciul Județean Iași al Arhivelor Naționale, fond Frontul Renașterii Naționale, 
dosar 51/1940 

Tașcă, Mihai, Nieß, Wolfram, Dezmembrarea României. Exodul din Basarabia, 
nordul Bucovinei și Ținutul Herța, partea I, Chișinău, Editura Serebia, 2017 

Timpul, an I (1937), an IV (1940) 
Universul, an 57 (1940) 
Wiesel, Elie (președ.), Raport Final, Comisia Internațională pentru Studierea 

Holocaustului în România, Iași, Polirom, 2004. 
 


	Cuprins.pdf (p.1-4)
	Cuvânt înainte.pdf (p.5-6)
	Daniel Cucu.pdf (p.7-36)
	NOTELE ULTIMATIVE SOVIETICE ȘI CEDAREA BASARABIEI CĂTRE URSS REFLECTATE ÎN PRESĂ  (26 IUNIE - 4 IULIE 1940)
	THE SOVIET ULTIMATUMS AND THE CESSION  OF BESSARABIA TO THE USSR SEEN IN PRESS  (JUNE 26TH-JULY 4TH 1940)
	Daniel CUCU230F(
	Asupra eșantioanelor de ziare folosite
	Un scurt survol asupra libertății de exprimare  în România Interbelică
	În fața ultimatumului. Pierderea Basarabiei  și a nordului Bucovinei reflectate în presă




